Direktlänk till inlägg 11 mars 2010

Poverty

Av Jonna - 11 mars 2010 20:17



POVERTY



People do not have very much money. And now the new alarming unemployment rate: 50%!


Personalen på kontoret är alltid fint klädda, snyggt och prydligt. Det är något som är väldigt viktigt: även om du inte har pengar - visa det inte! Istället får det sparas in på annat, som till exempel mat.


Frans berättade för mej att han växte upp med att vara hungrig. Barn får LÄRA sej att magen skriker och gör ont, för hungern går över om det dröjer tillräckligt länge. I Frans familj åt man mat en, eller kanske två, gånger per dag, aldrig frukost, lunch OCH middag. 


I Windhoek blir fattigdomen ganska brutal. Människor har kläder, skor och kanske ett mål mat per dag. Samtidigt betyder det att människor vet om värdet av pengar, och att det skulle vara gött med lite mer mat, ett par schyssta skor eller en tröja att byta med. Det är därför som jag inte kan ta så mycket kort, för grabbarna och tjejerna på gatan/i taxin/i supermarketen/bion vet värdet av min kamera, och hur mycket härlig mat det skulle räcka till. Och öl och lite röka. Tillfällena när jag kan ta upp kameran är få, och gångerna som jag kan ta med kameran utanför huset ännu färre. Och det är på grund av brutaliteten som jag inte kan promenera utanför husets grindar, ta taxi efter 18.00 och som jag hör att en Namibisk vän blivit rånad - på sina sneakers. Jag tror att det är ett stadsfenomen; människor kommer från hela landet för att söka urban lycka, lyckan försvann, det finns inga jobb, inga pengar och så sket sej hela flytten...


Det är som olika sorters fattigdom; den som jag kunde uppleva på Indiska landsbygden där folk var i princip livegna eller bad till gud om mat (istället för att odla), och där ingen visste vad min kamera var för nån konstig makapär och skrattade hysteriskt när de såg sin egen bild på screenen. Varför skulle de stjäla min kamera? Där saknar den värde. 


Hur som helst följde kameran med mej när jag, Gloria och Diana vandrade omkring i utkanten av Mariental för några veckor sedan. Och det gick ju bra!





 



 



    

 
 
Ingen bild

kusinmia igen

12 mars 2010 20:02

The second picture = marvelous!!!!!

 
Ingen bild

Jonna

12 mars 2010 21:17

Mia, I loooove your underbara inlägg och kommentarer!! :) Danke!

 
Ingen bild

Asrin

13 mars 2010 11:39

Mycket lärorika inlägg och vilka fina bilder!!! Ser fram emot och träffa dig snart!!! Puss Puss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonna - 23 augusti 2010 16:09

  Det börjar med Potsdam och Paviljongen med vackra utsikten, sen lite chokladrestaurangskuliss och jag och min tyskagrupp på stadsvarndring, här utanför Altes Nationalgallerie på Museum Insel. Sen gick vi på DDR Museet och jag och Robert myste i B...

Av Jonna - 5 augusti 2010 11:06

    Mrs De Klerk och Namibia är ute ur bilden, och nu är jag och Robert i Berlin.     Tyskakursen går underbart bra och när Robert kommer från jobbet SPRECHEN WIR FAST IMMER DEUTSCH MITEINANDER! Jag kommer att bli en klippa på det här ;)  ...

Av Jonna - 12 april 2010 20:57

      A PIECE OF WINDHOEK NO2             Beautiful Connie! (Mrs De Klerk's housewife)                 Shaping the top... (for education purpose; "How to use a condom?"           Willie, willie, will...

Av Jonna - 12 april 2010 20:52

    A PIECE OF WINDHOEK NO1                                  ...

Av Jonna - 12 april 2010 20:39

    WHERE IDEAS BECOME REALITY     (Namibia's future i en liten ask)                        ...

Ovido - Quiz & Flashcards